Brink: ‘Samen bepalen we het succes’

Magazines | Vallei Business nr 5 2015

Brink uit Harskamp ontwikkelt innovatieve oplossingen voor verpakkingsindustrie

‘Samen bepalen we

het succes’

Het gaat dagelijks door onze handen: kunststof bakjes, bekers, emmertjes of kuipjes met etenswaren. Verpakkingen, die dankzij geavanceerde technieken en innovaties tot stand komen. Brink in Harskamp ontwikkelt spuitgietmatrijzen voor de verpakkingsindustrie en loopt zodanig voorop in automatisering, dat het bedrijf vanuit de FoodValley regio wereldwijd kan concurreren.

TEKST Alice van Schuppen | APA Tekst, Fotografie Alice van Schuppen | APA Tekst

Brink is een familiebedrijf, dat al meer dan vijftig jaar in de regio gevestigd is. Zo’n 80 procent van de matrijzen die door het bedrijf worden ontwikkeld en geproduceerd, zijn bestemd voor verpakkingen in de voedselindustrie. Daarnaast is Brink actief in de verf- en de chemische industrie en worden er matrijzen gemaakt voor bloempotten. Het gaat in alle gevallen om zogenoemde dunwandverpakkingen, zoals saladebakjes, boterkuipjes en yoghurtbekers. Campina, Unilever en Procter & Gamble gebruiken onder meer verpakkingen die door Brink matrijzen zijn gevormd.

Groei

Ooit begonnen met het maken van matrijzen voor emmers, heeft Brink met name de laatste vijftien jaar een enorme groei doorgemaakt. Het bedrijf levert aan klanten in meer dan zeventig landen wereldwijd. “Om onze klanten overal goed te kunnen bedienen, zijn we een aantal joint-ventures aangegaan, in Rusland, Zuid-Afrika en Egypte’’, zegt directeur Johan van Veenschoten. Brink zorgt vanuit deze bedrijven onder meer voor onderhoud en reparaties van matrijzen. Ook in Nederland is de onderneming de afgelopen jaren uitgebreid, met vestigingen in Winterswijk en Zelhem.

Groei is daarnaast te danken aan het verbreden van de activiteiten. “We zijn ons veel meer gaan toeleggen op turnkey projecten’’, verklaart de directeur. “Dan gaat het om de automatisering van het proces en het realiseren van een goede aansluiting op de processen van de klant.’’ Dat is te zien tijdens een rondgang in de Harskampse productiehal. Medewerkers van Brink zijn bezig met het testen van nieuwe matrijzen in de spuitgietmachine van een opdrachtgever. “De machine is hier naartoe getransporteerd, wij plaatsen hier de matrijzen, testen de machine en sturen deze pas terug als het hele systeem goed functioneert.’’

Aantrekkelijke partner

Automatisering maakt dat Brink ook een aantrekkelijke partner is voor verpakkingsproducenten uit landen waar arbeid minder kost. Het bedrijf heeft onder meer een zij-uitnemer ontwikkeld voor spuitgietmachines en een geautomatiseerd kwaliteitscontrolesysteem dat afgekeurde producten meteen afvoert. “Met deze fotografische ‘vision controle’ wordt handmatig controleren van de afzonderlijke producten overbodig’’, legt hij uit. “Door het automatiseren van het hele proces en het reduceren van uren, zijn we zelfs op de Chinese markt nog concurrerend.’’

Een grote automatiseringsslag heeft Brink gerealiseerd met ‘in mould labelling’, het proces waarin het etiket niet meer achteraf wordt aangebracht, maar al in de matrijs met de verpakking versmelt tot één geheel. Het zijn stuk voor stuk innovaties die Brink in eigen huis tot stand brengt. De meest recente ontwikkeling is het toepassen van een EVOH tussenlaag in spuitgietproducten. “Het maakt de kunststof verpakking zuurstofdicht, waardoor het ook geschikt wordt voor lang houdbare producten als vlees en jam ’, verklaart Van Veenschoten. “De eerste matrijzen voor EVOH zijn er, nu is het wachten op acceptatie vanuit de markt. De voordelen ten opzichte van glas en aluminium zijn enorm.’’

FoodValley regio

Brink werkt op dit moment niet samen met externe partijen, zoals Wageningen UR. “Wij willen snel kunnen inspelen op ontwikkelingen’’, zegt hij. “Samenwerken met zo’n grote instelling kost veel tijd.’’ Het bedrijf, dat vooral internationaal georiënteerd is, ziet de FoodValley regio vooral als aanwinst voor nieuwe bedrijven die zich hier willen vestigen. “Onze branche is zo specifiek, dat we niet aan een regio gebonden zijn. Maar het is goed voor de werkgelegenheid dat de FoodValley gemeenten zich samen als ondernemende regio profileren.’’

Van Veenschoten is vooral blij met de aandacht voor Smart Industry, waardoor de sector een beter imago krijgt. “Metaal is niet ‘sexy’, techniek wordt vaak weggezet als ‘vies’ werk’’, ervaart hij. “Dat zien wij heel anders. Hier doen we veel engineering, hebben een eigen R&D afdeling, we werken digitaal en in 3D.’’ Brink doet er alles aan om goed geschoold personeel te krijgen, maar dat valt niet mee. "Het aantal leerlingen bij de metaalopleidingen is enorm teruggezakt’’, weet de directeur. “Het is nu vooral lastig om servicemonteurs te vinden en projectmanagers die zowel commercieel als technisch zijn aangelegd. We investeren daarom zelf veel in de opleiding van onze medewerkers.’’

Jonge mensen

Het vak is dan ook meer allround geworden. “Je moet je talen kennen en goed kunnen presenteren’’, noemt de directeur als voorbeeld. “We hebben er veel aandacht voor dat iedereen binnen het bedrijf op de juiste plek zit.’’ Zelf staat hij het liefst tussen zijn medewerkers. “We zijn een groeiend bedrijf, met veel jonge mensen. Dat succes bepalen we samen.’’

Hij voorziet dat Brink ook in de toekomst zal blijven groeien. “Als het al economisch minder gaat, dan werkt dat bij ons vaak in het voordeel. De voedselindustrie gaat dan eerder over op nieuwe verpakkingen. Dat maakt hun product aantrekkelijker en geeft het een nieuwe uitstraling.’’ n

Verpakkingen

Dit artikel maakt deel uit van een reeks verhalen over Smart Industry in de FoodValley regio. Het laat zien hoe bedrijven met moderne technologie en ICT de industrie toekomstgericht versterken. Deze keer een impressie van Brink uit Harskamp, die innovatieve matrijzen en turnkey oplossingen ontwikkelt voor de verpakkingsindustrie.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by